Convert Dvd To Avi (divx/xvid)

Assalamualaikum

Kali ini saya cuba terangkan bagaimana kita nak convert video dari dvd ke format avi (divx / xvid). Tujuan saya buat tutorial ini macam nak hasil avi yang cun seperti avi movie yang kita selalu download dari internet. Kita mungkin “wonder” macam mana movie yang di download dari internet gambar dia cun but saiz file dia dalam 1 cd (700MB) atau 2 cd (1400mb). Kedua trend sekarang suka tengok video di pc so bila file video kecik (berbanding original dvd antara 4.7 gig ke 8.5 gig ) so kita boleh simpan dalam h/disk atau burn ke CD-r biasa untuk tengok di dvd player yang support avi (divx/xvid). Ketiga mungkin dalam rumah kita ada lebih dari satu pc jadi kita boleh tranferkan file video tadi ke pc lain dengan cepat atau kita jadikan salah satu pc sebagai media center. Dan trend paling baru banyak terdapat standalone media player berdasarkan h/disk untuk kita tengok movie di TV biasa..So kita boleh simpan file video ke dalam media player tadi .

Nota: Tutorial ini bertujuan untuk anda backup DVD yang anda beli, bukan untuk tujuan upload ke internet untuk disebarkan secara tidak sah di internet.

Ok kita tahu avi divx/xvid dari segi quality lebih baik dari VCD . Sebagai cth even saiz full lenght movie avi divx/xvid hanya 700MB quality lebih baik dari full leght VCD yang saiz file dia lebih 1 gig…Dan kebanyakkan DVD player sekarang dah support format avi ni. So tak payah kita burn dalam DVD just burn dalam CD-r biasa sebagai data CD..so tak payah buat authoring macam DVD ..Satu lagi some dvd player support USB thumbdrive so…bila kita nak tengok just save dalam thumbdrive dan cucuk pada player tadi..then..walla…

First download software ni:
AutoGK (package) free

Kedua download software ini: (optional)
AnyDVD
Note:software ini software commercial but dia kasi 14 hari full functional. Tujuan software ini untuk kita rip Original DVD yang selalunya ada protection kalau kita nak copy ke pc.. BUT kalau dvd tu tak ada protection atau DVD lanun tak payah guna software ni…just copy folder Video_TS ke pc… Now kenapa perlu copy ke pc.????? sebab proses convert lebih cepat..so kena copy ke pc/hardisk.

Once downloaded open program AutoGK macam kat bawah:
Load video dari Video_TS folder yang kita copy ke pc:

Ok dalam dvd file video adalah dalam .vob….tapi file vob ni dipecahkan kebebrapa file. So kita tak guna file ini. Apa yang kita nak guna adalah file .IFO.. Ok file .IFO ni bukan video file dia hanya file yang mengandungi data mengenai video, audio dan subtitle dan scene…so bila kita loadkan file iso ini dia akan combinekan semua video yang dalam .vob file dan attachedkan sekali audio dan subtitle…so kita guna file ni.

Ok dalam satu-satu dvd video ada beberapa file .ifo so macam mana kita nak pilih. Kalau dvd original selalunya kita pilih VTS_02_0.IFO sebab selalunya VTS_01.0.IFO selalu untuk menu atau trailer. Atau kita try pilih mana-mana .ifo file..so bila kita pilih dalam AutoGK ada info pasal video ..so selalunya movie lebih dari sejam..so maknanya .IFO tersebut adalah untuk movie.

OK once dah load kita setkan parameter untuk video:

1. Audio – dalam dvd selalunya ada beberapa audio stream cth untuk english dan lain-lain bahasa…so dalam kes ni kita pilih English kalau movie tadi English laa.
2.Subtitle…kalau kita nak burnt in secara kekal subtitle kita pilih subtitle sama ada untu widescreen TV atu normal tv (letterbox)..kalau tak subtitle tak payah tick..sebab mungkin kita suka subtitle secara berasingan cth dari file .srt atau sub.
3-Quality – so kita boleh pilih quality atau output untuk video tadi.
Tip: kalau movie dalam 1 jam 30 minit kita pilih 1 CD (700MB) Kalau video tersebut lebih dari 2 jam pilih 2 CD. Ok boleh juga kalau video yang dua jam setengah ni di jadi kan 1 CD tapi quality dia drop laaa. Selain dari tu kita boleh pilih target file saiz cth cth kita letakkan saiz final outpout cth 900M dan sebagainya…


4.Advance parameter – option ini kita setkan resolution video dan format audio serta bitrate..Selalunya video yang didlownload dari internet pada 640.. So pilih Fixed width 640 . Untuk audio pilih CBR mp3 pada 128. Codec pilih samada Xvid atau Divx…ok dalam kes ni saya lebih prefer Xvid sebab lebih cun..even tak banyak beza..BUT untuk compatibility dengan standalone DVD yang yang support avi better pilih DiVX…but normally player yang support divx support jugak xvid.

Selapas kita dah puas hati sekarang kita nak convert..so tekan Add Job.. so bila nak convert tekan Start:

Ok sometime ada mesej macam dibawah:

Just tekan ok

NOTE: masa convert ke avi mungkin ambil masa depend pada panjang movie, dan spec pc…cth kalau Quad core lebih cepat dari duo core atau dua core lebih cepat dari pentium 4…So saya cadang buat sebelum masuk tidur.  Tick pada Shoutdown when done..so bila dah habis convert pc akan off automatically.

That’s All

Sample pic dari movie yang dah diconvert:

sample pic
sample pic

Sample video yang dah diconvert
sample.avi (right click save as / save link as)

sample pic

sample video:
sampleavi2.avi

so good luck..

About matpit

add je la dalam facebook.senang cerita.semua ada.heeee :)

Posted on January 16, 2011, in Technology. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a comment